aanbieding bollen BD

bericht van www.bloemenvoorbijen.nl:

INTRODUCTIE
Een bloembol die aandacht verdient is de Galanthus woronowii. De vroegste drachtplant voor bijen zijn de sneeuwklokjes. Het zijn bolletjes die heel makkelijk verwilderen onder goede omstandigheden. De woronowii is een sneeuwklokje met heel fris ogend groen en breed blad. Ze bloeit aanvullend op het gewone sneeuwklokje in februari en maart en het blad blijft ook na de uitbloei nog heel lang mooi. Een
mooi bolletje als u al vroeg de bijen te eten wilt geven en de eerste 100 klanten (en de bijen) geven we een zakje met 20 bolletjes cadeau.

10 SOORTEN BOTANISCHE TULPJES
Vorig jaar hadden we enkele botanische tulpjes in het assortiment. Deze tulpjes trekken ook hommels, bijen en vlinders aan. Vandaar dit jaar een uitbreiding van deze kleurrijke drachtplanten.

OOK NARCISSEN EN LANGSTELIGE TULPEN KUNNEN BIJEN EN HOMMELS AANTREKKEN
Een van meest ervaren BD-imkerdocenten was verbaasd, toen hij zag dat zijn bijen op de grootbloemige narcissen in zijn tuin vlogen. Hij had zich dat nooit gerealiseerd. Bijna alle kort-stelige narcissen trekken bestuivende insecten aan, maar dus ook sommige lang-stelige. We gaan verder informatie hierover verzamelen en volgend jaar meer hierover. Dit jaar zagen we dat bijen en hommels ook de lang-stelige chemievrij geteelde tulpen invlogen. Verrassend: na een regenbuitje staat er namelijk een laagje water in de tulp, waar bijen en hommels graag van drinken. Dit water gebruiken ze om het broednest te koelen als het warm is.

SCHOOLPAKKET en BUURTPAKKET
Voor scholen en initiatieven om het schoolplein, de wijk, de buurttuin of een deel van het plantsoen bij- en vlindervriendelijk te maken. We bieden een kant en klaar pakket waarmee u snel een volledig bloeiseizoen aan bollen kunt bestellen. U kunt dit assortiment natuurlijk ook los bestellen.

BOLLEN PLANTEN IN LAAGJES
Voor een workshop of een groep bewoners is er een pakket om bollen in laagjes in potten te planten. Drie maanden bloei op het balkon of voor het huis voor de bijen of in huis voor een vervroegde lente. En na de bloei kunnen de bollen de tuin in.

INTRODUCTIE- OF GESCHENKPAKKETTEN
Om cadeau te geven of als introductie hebben we het bijen-, vlinder- en hommelpakket met nieuwe soorten. Het 150-dagen-bloei-pakket is de combinatie van het bijenpakket (vroege bloeiers) en het vlinderpakket (late bloeiers). Wij doen er dan een feestelijke wikkel omheen.

Oude Wijfjes – Ipheion Uniflorum – Voorjaarssterretjes
Oude Wijfjes zijn bolletjes met stervormige bloemen die heel makkelijk verwilderen.
Ze bloeien vanaf maart-april. Het bolgewasje doet het goed op een droge, zonnige of
halfschaduw plek. Liefst met weinig concurrentie van andere planten, zodat ze niet
worden overwoekerd. De bodem mag arm, zanderig of rotsachtig zijn. Ook langs een
pad en als border doen ze het prima. De naam Oude Wijfjes is bedacht door Rita van der Zalm, Nederlands beroemdste
bollenkweekster. Volgens haar zijn verwilderingsbollen een uitkomst. Het sluit aan bij
de behoefte van een tuin die gemakkelijk te onderhouden is. Je hoeft niet elk jaar
bollen op te graven en op zolder te bewaren. Het is één keer planten en vervolgens
jaren plezier.
Voorjaarsster, dat is de oude Hollandse naam. Gemiddeld geeft 1 bolletje maar liefst
5 bloemen. De eerste bloei is al in maart-april. Hoger dan 15-20 cm komt het Oude
Wijfje niet. Ze kunnen verschillende pastelkleuren krijgen. Van oorsprong is het
bolletje afkomstig uit Zuid-Amerika. Het plantje verspreidt een milde knoflookgeur en
heeft grasachtig blad. Als de Oude Wijfjes het goed naar hun zin hebben, willen ze
best een tweede keer in het jaar bloeien.
Mochten zij in het eerste jaar wat op zich laten wachten, heb geduld, in het tweede
jaar kunnen ze zomaar goed aanslaan. 2018 is het tweede jaar dat we dit bolletje
aanbieden.

Bestellen is nu inzichtelijk en makkelijk